Сръбският Патриарх за пореден път скандализира Православната Църква


Коментар на Архимандрит Романос Анастасиадис на неговия facebook профил
Превод: Йордан Георгиев

Сръбският Патриарх г-н Ириней и Митрополитът на Черна Гора г-н Амфилохий официално проповядват еклисиологичен неопротестантизъм. Започвам да си задавам въпроса в крайна сметка дали има Православно богословие и еклисиология в ръководството на тази Църква? И ако вярват в това, което във всеки удобен случай заявяват, тогава проблемът е много сериозен, защото започва да придобива измерения на ЕРЕС и скоро Църквата ще трябва да го отстрани, както е действала през вековете в аналогични случаи.

Отклонението е очевидно и заплашва основите на синодалното и йерархическото управление на нашата Църква, както гладко и съвършено богословски го е развил в своите прекрасни статии видният богослов Високопреосвещеният Митрополит на Навпакт и на Свети Власий г-н Йеротей Влахос. (виж: Понятието „Автокефална Църква“)

На празника на Рождество Богородично по юлианския календар на 21 септември в монастира Подлавста (Черна Гора) Сръбският Патриарх г-н Ириней и Черногорският Митрополит г-н Амфилохий подчертаха следното: „Сръбската Православна Църква е равна с древните Патриаршии (изказани в обратен ред, като пропускат Александрийската патриаршия – Бел. прев.) на Йерусалим, Антиохия, Константинопол и останалите Църкви…“ (виж: Прославај убилеја Српске Цркве у манастиру Подластви) и (Патріарх Іриней включив Сербську церкву до Пентархії)

Да, това казаха! Стигнаха дотам, че да изравнят всичко в Църквата, оспорвайки Каноните, Съборите, Реда и Преданието, които са от векове! Достатъчно вече!

За първи път някой дръзва директно да оспори и да премахне Пентархията в Църквата и толкова „публично проповядва ерес и явно учи това в Църквата“ («δημοσί καί γυμν τ κεφαλ π’ κκλησίας»), което създава много въпросителни за какъв вид „единство“ се говори и с кои искаме да сме в Църквата, както и за това кои са православни и кои са еретици в съвременния свят…

Митрополитът на Черна Гора г-н Амфилохий от Сръбската Църква декларира, че трябва Църквата да се върне към апостолското време преди Свети Константин Велики, следователно да изчезнат Вселенските събори и от векове Свещеното Предание… Не знам дали още и протестантите изказват такива крайности…

А от друга страна Сръбският Патриарх г-н Ириней, когато неотдавна беше в Сирия на 2 юни 2019 г., директно каза, че с дохалкидонските „сироправославни“ общности (еретици от IV век) сме … ЕДНА ЦЪРКВА! (виж: Serbian Patriarch and Patriarchs of Antioch Call for Pan-Orthodox Unity и тук: Patriarch of Serbia Visiting our Syriac Orthodox ChurchПатриарх Ириней пък отписа само четири Вселенски събори…

И тези сочат пръст с неуважение към Майката Църква – Вселенската Патриаршия, понеже уж нарушила Свещените Канони в Украйна!“. (виж: Горко вам, книжници и фарисеи, лицемери \ Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί)


Коментар: Йордан Георгиев

Съгласно изявленията на Сръбския Патриарх г-н Ириней излиза, че с еретиците от IV век сме ЕДНА ЦЪРКВА, докато с каноничната Автокефална Православна Църква на Украйна не сме една Църква, тъй като според тяхната антиправославна еклисиология тя е „схизматична“, а нейните канонични клирици и миряни са „схизматици“! Тази неопротестантска еклисиология няма нищо общо с Православната еклисиология!

След тези еклисиологични ереси, изказани от Сръбския Патриарх г-н Ириней идва моментът в началото на месец октомври 2019 г., когато той дава интервю пред белградския вестник „Политика“, отговаряйки на въпроси дали е зависима Сръбската Църква от Московската Патриаршия, тъй като следва нейната позиция за aвтокефалията на Православната Църква на Украйна. Патриарх Ириней казва:

„Искам да подчертая, че нашата Църква не е направила този избор заради славянското ни родство (етнофилитизъм) с Руската Църква и сигурно не за политически или сходни интереси, а с мерилото на църковното Предание и каноничното право… Ако някоя друга поместна Църква, Руската или която и да е направи нещо сходно, то нашата реакция ще е същата.“

Сръбският Патриарх откровено казва неистини понеже не само действията на Сръбската и Руската Църква нямат нищо общо с църковното Предание и каноничното право, но ясно си проличава финансовата зависимост на Сръбската Църква от Московската Патриаршия и Кремъл. Да припомним, че тази година Владимир Путин беше на посещение в Белград, за да предостави заем от 5 милиона долара за изографисването на новия катедрален храм на „Свети Сава Сръбски“, който е непосилен за бюджета на Сръбската Църква. (виж: Путин в Белград – театър и енергия)

Другата неистина, която изрече Патриарх Ириней е, че винаги Сръбската Църква при сходна ситуация с тази на Руската (има се предвид, че Московската Патриаршия прекъсна общението си с центъра на Православието, Майката Църква – Вселенската Патриаршия) би постъпила по същия начин. Нека да си припомним, когато Антиохийската Патриаршия прекъсна своето общение с Йерусалимската Патриаршия, заради спора за Катар, тогава Патриарх Ириней, Черногорският Митрополит Амфилохий, Бачкият Митрополит Ириней и другите Митрополити стояха настрани, не се намесваха и не наливаха масло в огъня! В момента Сръбската Църква като протекторат на Московската Патриаршия зае нейната страна не само заради финансовата си зависимост от нея, но също и заради славянското родство, макар Патриарх Ириней да отрича за всичко това.

„ОБИЧАМЕ ГЪРЦИТЕ, НО НЕ ОТСТЪПВАМЕ“ – добави Патриарх Ириней.

„Много наши Епископи са духовно отгледани в Гърция, в гръцкото богословие и култура. Чувствам се задължен и настоявам да бъда разбран, че имам много дълбоко уважение към Майката Църква и към Свещения Патриаршески престол на Константинопол, като си поделяме с моите Епископи любовта към гръцкия народ, Църквата и културата им… Но тази любов ни дава правото на мен и моите Епископи да посочим нейните антиканонични и неприемливите действия, които са посочени и от някои гръцки клирици и богослови.“

Въпреки изказванията на Патриарх Ириней много анализатори добавят, че основната причина за тревогите на Сръбската Църква и Сърбия не са толкова финансовата зависимост и славянското родство с Московската Патриаршия, а най-вече страховете, че Вселенският Патриарх ще предостави Томос за aвтокефалия на Охридската Архиепископия в Република Северна Македония, както и надигащите се гласове от Черна Гора, че е дошло време Вселенският Патриарх да предостави Томос за aвтокефалия и на Черногорската Църква там.

Вселенският Патриарх г-н г-н Вартоломей нееднократно заяви, че предоставената aвтокефалия на Църквата в Украйна, която беше в диоцеза на Вселенската Патриаршия и предоставянето на Автокефалия на Охридската Архиепископия в Северна Македония са различни казуси. През 1922 г. Вселенската Патриаршия продава своите Епархии, които са на територията на Кралството на сърби, хървати и словенци на Сръбската Патриаршия. След време Сръбската Патриаршия налага схизма на самообявилата се за „автокефална“ т.нар. „Македонска Православна Църква“, която поиска преди време официално от Вселенския Патриарх да ѝ предостави автокефалия. Вселенският Патриарх заяви, че ще предостави автокефалия на тази Църква, но не и с името, което си е избрала; освен това, първо Сръбската Църква трябва да ѝ вдигне схизмата, тъй като ѝ е наложила такава. (виж: Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν αναγνωρίζει αυτοκεφαλία στην σχισματική εκκλησίατων Σκοπίων)

По отношение на другата тревога на Сръбския Патриарх през месец юни 2019 г. черногорският президент Мило Джуканович чрез официално писмо до Вселенския Патриарх поиска от него да предостави aвтокефалия на Църквата в Черна Гора. Вселенският Патриарх от своя страна му отговори, че никога Черногорската Църква не е била автокефална и че съвременната самонаричаща се „Православна Църква на Черна Гора“, оглавявана от Мираш Дедеич не принадлежи към Православната Църква, както и че Черна Гора е в диоцеза на Сръбската Православна Църква с Черногорски Митрополит Амфилохий. (виж: Οικουμενικός Πατριάρχης: ''Μοναδικός κανονικός Ιεράρχης στο Μαυροβούνιο, είναι ο αδελφός μας Αμφιλόχιος'')

Тези страхове на Сръбската Патриаршия се поддържат постоянно от Московската Патриаршия, която има за цел Църквата в Сърбия никога да не признае aвтокефалията на Православната Църква на Украйна, създавайки по този начин разцепление в Църковното Тяло, както и предпоставки за антиканонични и еретически изказвания на Сръбския Патриарх във връзка с каноничните действия на Майката Църква, която има вековен опит и не за първи път предоставя aвтокефалия. Слава Богу, че има все пак Митрополити и Епископи в Сръбската Църква, които не споделят нито вижданията на своя Патриарх по отношение на Украйна, нито вижданията му за оспорване на първенството на Вселенската Патриаршия, на правото за апелация до Вселенския Патриарх от Епископи на Православната Църква, както и неговото изключително канонично право да предоставя автокефалия.

Източник: Orthodoxia INFO